Üdvözöljük a

Változások jönnek a webáruházaknál - I. rész | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Változások jönnek a webáruházaknál - I. rész

Szerző: Sörös Dávid | 2014. június 17.

Hagyományos, tipikusan bolti kereskedelemben a fogyasztó általában közvetlen kapcsolatba kerül mind az eladóval, mind a termékkel, személyesen meg tudja ítélni, hogy a termék tárolása, csomagolása, kinézete megfelelő-e, illetve a reklamáció kérdése is részben megoldott. Az online rendelés során erre nincs lehetőség, így a vevő érdekeinek védelme (különösen, hogy a legtöbb webáruházat üzemeltető cég fizikailag nem kereshető fel problémával) kiemelten fontos. Cikksorozatunkban azokat a változtatásokat ismertetjük, amelyek az új Ptk.-val léptek életbe.

Magyarországon még a hagyományos kereskedelemben sem tisztázottak a vásárlók jogai a kellékszavatosság, elállási jog, reklamáció tekintetében. Gyakori példa, hogy jogszerű elállás, áru visszavitele esetén sem minden esetben érvényesíthetőek ez a jogok, mindmáig tapasztalható, hogy a kereskedők számos esetben jogszerűtlen feltételekkel igyekeznek nehezíteni, vagy épp ellehetetleníteni az áru cseréjét, vagy az ellenérték visszafizetését.

 

A webes kereskedelemben mindez még kevésbé volt tisztázott, hiszen robbanásszerű fejlődését a magyar jogszabályi környezet nem követte, kiemelkedően magas volt a fogyasztóvédelem felé benyújtott panaszok száma, a fogyasztók nem ismerik jogaikat, illetve azok egyszerűen pontos jogszabályi rendelkezések híján nem is voltak egyértelműek.

 

Az Európai Unió 2011-es irányelveiben már kötelezte a tagországokat a terület szabályozására, illetve az irányelveknek való megfelelésre, így az idei évben több olyan jogszabály is módosult, mely alapjaiban írja át az elektronikus kereskedelem szabályait.

 

 

Jelen tájékoztatónkban ismertetjük:

  • az új Ptk. életbe lépésével bekövetkezett változásokat;
  • részletesebben a februárban a kérdést tovább szabályozó kormányrendeletet, mely az áru visszaküldéséről, a határidőkről, és a vásárlás során mindennapos jogok, kötelezettségek és határidők tekintetében hoz változást.

Mindezek alapján összefoglaljuk, milyen változásokat kell észlelni egy vásárlónak 2014. június 13. után, ha interneten, webáruházban rendel árut. Fontos, hogy ha a tájékoztatóban kiemelt változásokat nem tapasztalja, akkor az adott weboldal nem felel meg a hatályos feltéteknek – azaz nem működik szabályosan!

 

Az internetes kereskedelem szabályozásának területén az egyik legfontosabb előrelépés az új Ptk. hatályba lépése volt, mely elsősorban a sürgősen tisztázandó területekről rendelkezett, így:

  • a) a szerződéskötés technikai lépéseiről;
  • b) arról, hogy a megkötendő szerződés írásba foglalt szerződésnek minősül-e, az elektronikus utat biztosító fél rögzíti-e a szerződést, továbbá, hogy a szerződés utóbb hozzáférhető lesz-e;
  • c) azokról az eszközökről, amelyek az adatok elektronikus rögzítése során felmerülő hibák azonosítását és kijavítását a szerződési jognyilatkozat megtételét megelőzően biztosítják;
  • d) a szerződés nyelvéről; és
  • e) ha ilyen létezik, arról a szolgáltatási tevékenységre vonatkozó magatartási kódexről és annak elektronikus hozzáférhetőségéről, amelyet az elektronikus utat biztosító fél magára nézve kötelezőnek ismer el.
  • f) Az elektronikus utat biztosító fél köteles az általános szerződési feltételeit olyan módon hozzáférhetővé tenni, amely lehetővé teszi a másik fél számára, hogy tárolja és előhívja azokat.

A június 13-áig változtatásokra kötelező Kormányrendelet

 

Mivel a webáruházakkal szemben általában rendkívül magas a kifogások száma és ezek jelentős része a nem megfelelő tájékoztatásból, a megrendelt áruk visszaküldésének lehetőségével kapcsolatosak, ezért további olyan lépésekre volt szükség, amelyek a fogyasztót védik:

  • elsősorban az áru visszaküldése
  • a reklamáció kezelése,
  • a díjak, határidők,
  • az oldalakon feltüntetett adatok egységes szabályozása tekintetében.

Ennek megfelelően jelent meg a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól a Kormány 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelete, mely szintén alapvető változásokat hoz a webáruházak életébe, ezek a változások június 13-ig lépnek életbe. Ezek számukra szigorítást, a vásárlók számára érdekvédelmet, de mindenképp tisztább helyzetet jelentenek.

 

 

A legfontosabb változások

 

Elállási jog: az eddigi 8 nap helyett immár 14 nap áll a rendelkezésére, hogy minden következmény nélkül visszaküldje a neki nem tetsző árut a kereskedőnek – azaz éljen az indokolás nélküli elállási-felmondási jogával.

 

Az elállási/felmondási jogot vagy egy előre rendelkezésre bocsátott formanyomtatványon (ilyet a kereskedőnek kötelező lesz elérhetővé tenni), vagy egyértelmű nyilatkozattal lehet érvényesíteni, akár a termék átvétele előtt is. Ugyanakkor lényeges, hogy e körben a bizonyítási kötelezettség a fogyasztót terheli, miszerint nyilatkozatát megtette.

 

 

Fontos kiemelni, hogy ezen jog továbbra sem korlátlan

 

Nem érvényes a szociális szolgáltatásokra, a gyermekvédelmi alapellátásokra és szakellátásokra, az egészségügyi ellátásra, szerencsejátékra, pénzügyi szolgáltatással kapcsolatos szerződésekre.

 

Ugyanígy nem érvényes a rendelet az utazási szerződésre, szállás időben megosztott használati jogára vonatkozó, és a közjegyző által okiratba foglalt szerződésre, az élelmiszer és egyéb mindennapi fogyasztásra szánt termékeknek a fogyasztó lakóhelyére, tartózkodási helyére vagy például munkahelyére történő gyakori és rendszeres szállítására vonatkozó szerződésekre.

 

A kivételek kapcsán két dolog lényeges még: az automata vagy automatizált üzlethelyiség útján kötött szerződések, valamint az elektronikus hírközlési szolgáltatóval nyilvános telefonállomás útján, annak igénybe vétele céljából kötött szerződések is kívül esnek a jogszabály hatályán. Speciális szabályok vonatkoznak a kifejezetten egyedileg készített termékekre, illetve a már megkezdett szolgáltatásokra is.

Ha a fogyasztót az elállási jogairól nem tájékoztatják, akkor a kereskedőnek, az esetleges bírságon túl szembe kell néznie azzal is, hogy az elállási határidő 12 hónappal meghosszabbodik, tehát a nem megfelelően tájékoztatott vevő akár egy évvel később is visszaküldheti az árut.

 

forrás: ado.hu