Üdvözöljük a

Vége a geo-blokkolásnak | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Vége a geo-blokkolásnak

Szerző: Pazaurek Szabina | 2018. február 7.

Hamarosan eltűnik a területi korlátozás a weben, így az online vásárlás még egyszerűbb lesz és könnyebben tudunk egy másik országban lévő cégtől beszerezni termékeket az interneten.

Geo-blokkolásnak nevezzük azt a gyakorlat, amikor a cégek földrajzi helyhez kötik termékeik online történő megvásárlását. Ennek a formája például ha külföldi IP-címre, irányítószámra, vagy a bankkártyát kibocsátó országra alapozva elérhetetlenné tesznek bizonyos termékeket és szolgáltatásokat a felhasználók számára.


Tipikus formája, amikor egy cég indoklás nélkül meggátolja az árucikkei interneten keresztüli vásárlását egy másik országból érkező igény esetén és visszairányítja a felhasználót egy helyi áruházhoz, ahol azonban más áron kaphatók a termékek.


Az Európai Parlament megszavazta a szabályozást, amely megszünteti a területi alapú tartalomkorlátozást, és kötelezi a kereskedőket, hogy a másik uniós országból származó vevőket az árak és vásárlási feltételek kapcsán a pontosan ugyanúgy kezeljék, mint a belföldi vásárlókat.


Legyen szó akár ruhákról, elektronikai készülékekről, háztartási gépekről vagy bútorokról, 2017-ben az európaiak 57%-a vásárolt valamit az interneten és az online vásárlás nem áll meg a határoknál: 2017-ben az interneten vásárlók harmada egy másik uniós országban működő kereskedőtől szerezte be az adott terméket.


A szabályok 2018 végéig életbe lépnek és a termékek és szolgáltatások széles körére kiterjednek, mint például:

  • olyan árukra, például háztartási eszközökre, bútorokra, vagy elektronikai cikkekre, amelyet a cég olyan uniós tagállamba is szállít, ahová az ügyfél hajlandó elmenni érte,
  • felhő alapú szolgáltatásokra és adattárolásra,
  • szabadidős tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatásokra, mint például a koncertjegyek, vagy belépő sporteseményekre.

Az Európai Parlamentnek köszönhetően a megállapodásba bekerült egy záradék, amelynek értelmében az Európai Bizottságnak két éven belül meg kell vizsgálnia, hogy szükséges-e a törvényt kiterjeszteni további termékekre, például az e-könyvekre, letölthető zenére, és az online játékokra. 

 

Forrás: europarl.europa.eu