Üdvözöljük a

A helyi adórendeletről szakmailag | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

A helyi adórendeletről szakmailag

Szerző: PBKIK | 2018. február 19.
A megjelent sajtóhírek után a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara kérte az Adóiroda közreműködését egy világos és rövid összefoglaló elkészítésére helyi adó és ingatlan adó ügyében. Közreadjuk az Adóiroda válaszait.

Az építményadóról szóló rendelet 2-es mellékletének teljesen új, 6-os számú pontja miatt jól értjük-e azt, hogy egy olyan, mondjuk 50 négyzetméteres pécsi lakásnak, amelybe működő gazdasági társaság van bejelentve, székhellyel (vagy akár csak telephellyel), annak az idéntől kötelezően megfizetendő építményadó-díja éves mértéke 50x500 azaz 25 ezer forint?

 

Válasz: A fő rendezőelv a magánszemélyek tulajdonában lévő lakások vonatkozásában az alábbiak szerint foglalható össze: amennyiben a magánszemély tulajdonában álló lakás, ahová a vállalkozás székhelye/telephelye  van bejelentve és a lakásban a tulajdonos vagy a haszonélvező (vagy családtagja) is lakik, akkor az adó mértéke abban az esetben lesz 500 Ft négyzetméterenként, amennyiben abban a gazdasági társaság ténylegesen is végez gazdasági tevékenységet, vagy a vállalkozási tevékenysége után a lakásra vonatkozóan (víz, gáz, villany távfűtés, telefon, tv. stb.) költséget számol el.

 

Amennyiben a gazdasági társaság nem folytat a lakásban vállalkozási tevékenységet illetve a lakás költségeit sem számolja el, csupán a vállalkozásának van ott a székhelye/telephelye, akkor a vállalkozási tevékenysége a lakásra tekintettel figyelmen kívül esik, és a lakásra vonatkozó adómértékkel fog adózni.

 

Értelemszerűen amennyiben a tulajdonos/haszonélvező nem lakik benne, de a lakásban vállalkozási tevékenységet végez, akkor az adó mértéke a vállalkozási adómérték szerint alakul.

 

Vonatkozik-e ilyen esetben a magánszemélyeknek járó kedvezmény bármelyike, ha amúgy megjárna neki, pl. minimum 3 gyermeket nevelnek – jár-e ezesetben is az 50%-os díjmérséklés?

 

Válasz: A természetes személyek tulajdonában álló lakások vonatkozásában az adózó kérheti az adókedvezmények igénybe vételét. Amennyiben ezt kéri, a kedvezmény a lakás adóterhei %-ban vehetők igénybe.

 

Tehát, ha az adózónak „nem lakás adómértékkel” kellene adóznia, a 3 gyerekes kedvezményt akkor is igénybe veheti.

 

Hogyan lehetséges jogilag, hogy egy magánszemélynek kell fizetnie a magasabb adót, csupán azért, mert ott van egy vállalkozás? Akár olyan (hiszen erre külön kitérés ebben a pontban nincs), amely nem fizet a székhely-használatért pénzt?

 

Válasz: Pécs Városában immár 7. éve az épületek használati üzemmódja szerinti adómértékeket kell a Tulajdonos adózóknak megfizetnie.

 

Egy épület adózhat több féle használati adómértékkel, attól függően, hogy az épületet milyen célra használja. Az egészségügyi, kulturális, kereskedelmi, ipari termelés céljára, vagy általános (nem preferált) tevékenység végzésének bevallása esetén más – más adófizetési kötelezettséget állapít meg az Adóügyi Osztály.

 

Hasonló a helyzet a magánszemély tulajdonában álló lakások adómértékeinek rendeletbe foglalásával. A természetes személy tulajdonos, mint végfelhasználó nem tudja érvényesíteni a lakással járó közszolgáltatási díjakat, azokat saját jövedelméből fizeti meg.

 

Azonban ha a lakás nem csak lakás funkcióját tölti be, hanem ott jövedelemszerző tevékenység folyik, vagy a lakásrezsi költségeit részben, vagy egészben a vállalkozás költségei között számolódik el, akkor nem vitatva a költségelszámolás jogosságát egy picit magasabb az építményadó mértéke.

 

Hasonló a helyzet a lakásbérleti szerződéssel hasznosított lakások adómértéke vonatkozásában. A 2.,3. lakást amennyiben tulajdonosa eleve bérbeadási céllal vásárolta, illetve hasznosítja bevételszerző tevékenységre használja, így az adó mértéke lényegesen magasabb, mint annak a lakásnak az adómértéke, amelyben a tulajdonos benne lakik és fő funkciója, hogy laknak benne.

 

Mi az oka annak, hogy még nem kapták meg a pécsiek a helyi adókról szóló, a csekket is tartalmazó értesítőket? Mikorra kapják meg?

 

Válasz: Minden évben úgy próbáljuk átadni  a Magyar Postának nyomtatásra, borítékolásra,kézbesítésre a közel 98.000 élő adózónk tárgyévi határozatait, egyenlegértesítőit természetes személyek esetében „csekkjeit”, hogy a határozatok, még a fizetési határidő előtt jogerősek legyenek. Így volt ez az idei évben is. Az éles adatokat február 15.-én reggel adtuk át a Magyar Postának.

 

Az egyeztetések szerint a kinyomtatott, borítékolt határozatokat, egyenlegértesítőket, csekkeket február 23.-án hozza le a Posta Pécsre és 26-27-28.-án minden adózó meg fogja kapni az adófizetéshez szükséges iratait.  

 

Az idei évben a számlavezető váltás miatt szükséges volt egy további feladatot is beiktatni.

A Magyar Államkincstár számlaszámai vonatkozásában új csekkek bevizsgálását/ kigyártását kellett kérnünk a Magyar Postától. Az új csekkek bevizsgálásában a Magyar Posta nagyon rugalmas volt, így sikerült az egyébként cca 2 hetes periódust néhány napra leszűkíteni.

 

A segítségnek köszönhetően a kiküldésre váró mintegy 130.000.-csekk így része lett az Adóügyi osztály „adós csomagjának”.

 

A tavaly őszi rendeletmódosítás miatt 55.000 db határozatot is el kellett készíteni a megváltozott adómértékek miatt. A kérdés kapcsán szeretném kiemelni, hogy semmilyen késedelemmel sem jár az idei évben az adózással kapcsolatos iratok postázása.

 

Összegezve, nem történt semmilyen változás az építményadó rendeletben, amely ötszörösére, tízszeresére növelte volna a vállalkozások építményadó terheit.