Üdvözöljük a

Kiterjesztett Valóság a turizmus szolgálatában a pécsi InnoTeqtől | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Kiterjesztett Valóság a turizmus szolgálatában a pécsi InnoTeqtől

Szerző: Katona Petra | 2016. október 10.

Együttműködési megállapodást írt alá a turizmus világnapja alkalmából a Magyar Turisztikai Ügynökség az IBM-mel annak érdekében, hogy az eddigieknél jobban növelje hazánkban a turizmus versenyképességét. Hazánkban ugyanis a versenytársakhoz képest gyerekcipőben jár a turizmus, ezért ezen a területen is kiemelten szükség van innovatív technológiai fejlődésre, olyan hazai digitális megoldásokra, amelyek újszerű, multifunkcionális és élményteli oldaláról közelítik meg az ágazatot. Az eseményen az IBM partnereként két cég, köztük a kamarai tag, InnoTeq Kft. is bemutathatta új fejlesztését, a pécsi vállalkozás Kiterjesztett Valóság alkalmazását ismertette meg a szakemberekkel.

Több mint másfél éves az InnoTeq együttműködése az IBM Magyarországgal, közös projektben valósítják meg vizualizációs megoldásaikat, így a Kiterjesztett- és a Virtuális Valóság megjelenítésére képes alkalmazások fejlesztését. Mint Rendes Pétertől, a pécsi informatikai fejlesztő cég vezetőjétől megtudjuk, a Kiterjesztett Valóság mobiltelefonon és tableten elérhető megoldás, amely segítségével a valós tér objektumai egészülnek ki multimédia- és 3D-tartalmakkal. Főként múzeumi guide-ként, tankönyvben, reklámoknál, termékismertetőkben, felhasználói kézikönyvekben találkozhatunk vele várhatóan már a közeljövőben.

 

- A Kiterjesztett Valóság megoldással valós objektumokhoz tudunk hozzárendelni virtuális rétegeket. Például életre lehet kelteni általa egy múzeumi vitrint: a vitrinben látszik egy egyszerű alaprajz vagy valamilyen ábra, esetleg egy tárgy, amire ráirányítjuk a mobilunkat vagy tabletünket, és annak segítségével megláthatjuk, hogy hogyan is nézett ki valójában az az épület vagy tárgy. Mintha egy háromdimenziós modell lenne előttünk, szemléltetve az eszközt használat közben, netán kisfilmet láthatunk, vagy hangokat hallgathatunk. Tehát megjelenik egy bemutatóanyag, ami a vitrinben látottakhoz kapcsolódik – foglalja össze az új megoldás lényegét Rendes Péter. – Ahhoz, hogy ezeket a kiegészítő információkat megkapjuk, nincs szükségünk másra, csak a mobileszközre, aminek kameráját elég ráirányítani adott tárgyra, képre, amit az eszköz máris felismer és jönnek is az extra tartalmak.

 Egy másik alkalmazási lehetőséget telepítettünk a közelmúltban a pápai Esterházy-kastélyba, ahol festményekkel dolgoztunk. Az Ősök Csarnokában található képek restauráláskor előkerültek korábbi rétegek, amelyekre később ráfestettek. A restauráláskor leszedett régeteket digitalizálták, így meg tudjuk mutatni ezeket, mégpedig úgy, hogy a látogató ráirányítja a mobiltelefont a festményre, a telefon képernyőjén pedig le tudja kaparni a felső rétegeket és láthatja, hogy mi van alatta. De említhetem egy másik megoldásunkat, amely akár a természetben felállított, vagy egy hagyományos turisztikai információs táblához készült. A táblára irányítva a mobileszközt ott is megjelenhet pl. videón egy túravezető, akitől pontos információkat kaphatunk. Vagy az erdőben feltűnik egy ott élő állat képe, esetleg háromdimenziós modellje, netán hallhatjuk annak a madárnak a hangját, amelynek a képét a táblán látjuk - a turizmussal kapcsolatban ilyen jellegű megoldásokra gondolhatunk jelenleg.

 

- Milyen mértékben terjedtek el ezek a virtuális megoldások?

- Mondhatni, hogy robbanás előtti állapotban vagyunk, egyértelműen látszik, hogy ha az eszközök, amelyekkel igénybe vehetjük ezeket az alkalmazásokat, utolérik a fejlesztéseket, akkor nagyon átalakulhat ez a terület. Már a nagy infokommunikációs cégek is ráálltak arra, hogy kiterjesztett valóság megoldásokat valamint hozzájuk kapcsolódó eszközöket gyártsanak és dobjanak piacra. Megjósolható, hogy amint ezek az eszközök elérhető áron lesznek kaphatók, és széles körben kezdik használni őket, abban a pillanatban az emberek úgy fogják alkalmazni, mint ahogy most a mobileszköz kameráját, vagy a mobiltelefonon az internetet, a videót, pedig ez még 10 évvel ezelőtt szinte elképzelhetetlen volt. A hardver, az eszközháttér is felzárkózik az igényekhez, és kellően olcsó lesz, közben a szoftveres megoldások is megindultak. Most valaminek még nagyon a kezdetén vagyunk, de a nagy „robbanás” már nem sokáig várat magára ezen a területen.

 

- Miként fogadták a turizmusban dolgozó szakemberek ezt az újdonságot?

- A visszajelzések alapján nagyon sikeres volt a bemutatkozásunk, úgy tapasztaltuk, hogy átment az üzenet, meglátták az alkalmazásban a lehetőséget, hogy mi mindenre használható. A turisztikai ügynökség és az IBM közötti együttműködés is arról szól, hogy találják meg azokat az innovációkat, amelyeket be lehet vezetni, teremtsék meg hozzá a forrást, a helyet és a pontos tartalmat, azt, hogy miként lehet összekötni a technológiát a tartalmakkal.

 

- A Dél-Dunántúlon van már olyan hely, ahol ki lehet próbálni a Kiterjesztett Valóságot?

- Tudomásom szerint egyelőre még nincs, de már készülünk egy pécsi múzeummal erre. Ugyan egy kicsit másképp, de ez a vizualizációs lehetőség megjelenik a Cún-Szaporcán átadott Ős-Dráva Látogatóközpontban, ahová egy digitális terepasztalt szállítottunk. Ez is értelmezhető kiterjesztett valóságként, hiszen egy valóságos terepmodellen jelennek meg digitális rétegek, ezáltal dinamikusan lehet bemutatni különböző folyamatokat.