Üdvözöljük a

Komoly növekedési pályára állt a MATRO | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Komoly növekedési pályára állt a MATRO

Szerző: Katona Petra | 2016. július 5.

A MATRO 25 évének legsikeresebbje volt a tavalyi: az eddigi legnagyobb árbevételt érte el a cég, ekkor volt a legmagasabb a dolgozói létszám és lezárultak a korábban induló új vevői projektek. Az idén negyedévszázados vállalat új gyártócsarnok építésébe kezd, a jelenlegi 250 fős létszámot a következő négy évben 50-100 fővel növeli, az ügyvezetés és a tulajdonosok pedig 2020-ig a 20 millió eurós éves árbevételt célozták meg.

A ma nemzetközi viszonylatban is elismert pécsi középvállalkozás a gépipari technikumban műszaki szakoktatóként is dolgozó Kleisz József családi házának pincéjében indult. A gépeket szerető és a forgácsoláshoz értő szakember már a hatvanas évek végén önállóan dolgozott: mindennapi munkája mellett gépeket újított fel, alkatrészeket gyártott és konstruált. A kis géppark hagyományos esztergából és forgácsoló gépekből állt. Amint lehetőség adódott az önállósodásra, 1984-ben megalakult a MATRO GMK, amely 1991-től MATRO Kft.-ként működik. A vállalkozás jelenleg három pilléren alapszik: az egyik a haszongépjárművekhez gyártott alkatrészek, a másik a személygépjármű iparhoz kötött, a harmadik pedig a klasszikus gépgyártás.

 

 „Mindig az vitt előre, hogy olyat csináljunk, amit nem tud mindenki. Egész életemben az újdonságot kerestem, talán ez a kíváncsiság is közrejátszott abban, hogy sosem kerestük a munkát, mindig a megrendelők jöttek hozzánk. Terjedt a jó hírünk, mert a műszerparkunk is kiemelkedő volt. A fejlődni akarás ugyan mindig minden jövedelmet megevett, de ez volt a kulcsa annak, hogy jó megrendeléseket kapjunk. A cég építésében inkább a szakma iránti elkötelezettség, az érdeklődés, a fejlődésre való igény játszotta a főszerepet, mint a tudatosság. Így ugyan nem volt minden döntésünknek pozitív hozadéka, de összességében jó lett a végeredmény. Legalapvetőbb volt számunkra a vágy, hogy a nehezen elkészíthető dolgokat megcsináljuk, ami utánjárást, gondolkodást, összerakást igényel. A másik a nehézségek felismerése és megoldása. Bármilyen kihívást örömmel fogadtunk, mert feladat volt számunkra és lehetett rajta gondolkodni, ami pedig, ugye, a lételemünk. Elsősorban nem a pénz motivált, hanem a technikai kihívás. Mára ez sokat változott, mert a cég jelenlegi méretében már eredményt kell produkálni. Az viszont örök érvényű, hogy csak jót szabad csinálni.” – foglalja össze a cég filozófiáját az alapító Kleisz József.

 

 A vállalkozást ma már a fiú, Kleisz Zoltán viszi tovább. Az elmúlt években számos sikeres pályázattal termelés kapacitásbővítő beruházásokat hajtottak végre, modernizálták az eszközparkot – tették mindezt annak érdekében, hogy kiszolgálják a megnövekedett vevői igényeket.

Tavaly az egyik német partnerükkel új dimenzióba helyezték a már meglévő együttműködésüket és létrehoztak egy új céget, mely a gépipari termékek gyártását és összeszerelését végzi. Ez jelentős számú új munkahely létrehozását jelenti a régióban. Elsősorban középfokú és felsőfokú gépész végzettségű szakemberre lesz szükség. A MATRO új, elnyert projektjei okán a tervek szerint még az idén megkezdődik az egy új üzemcsarnok építése, amely mintegy 3.000 m2-rel növeli meg a jelenlegi gyártófelületet.

 

 Az, hogy egy vállalkozás 25 évig fennmarad, önmagában sikert jelent. De az, hogy folyamatosan fejlődik, hogy új partnerekkel egyre több fajta terméket és egyre nagyobb darabszámban állít elő, az igenis elismerésre méltó. És hogy mi a siker titka? Azt a következőképpen fogalmazza meg Kleisz Zoltán tulajdonos-ügyvezető:

- Alapvetően meghatározta cégünk fejlődését, hogy a politikai rendszerváltást követően gyorsan éltünk az új lehetőségekkel, mint pl. a cégalapítás, hogy külföldi cégek telephelyeket létesítettek Magyarországon, és mi akkor, a „0. órában” aktívan tudtunk reagálni arra az igényre, hogy magyarországi beszállítókat kerestek ezek a cégek. Ehhez hozzájött az is, hogy igen hamar korszerű technológiával rendelkeztünk, ez mind meghatározta a fejlődésünk bázisát, útját. Tehát jó időben, jókor kezdtük, jó volt, amit elgondoltunk, és hamar felismertük azt, hogy a megvalósításhoz magas szintű technológia is kell. Ez nyitotta meg a kaput, hogy egy fejlődő pályára álljunk. A cég következő életszakasza  ̶  ami nem záródik le sem 5, sem 25 évvel, ami addig tart, amíg a MATRO működik  ̶ , arról szól, hogy az elvállalt feladatokat az ár – minőség  ̶  szállítási pontosság tekintetében jól teljesítsük. Ennek hozadéka lesz az, hogy ha ezt a hármast jó szinten produkáljuk, az inspirációt ad a vevőinknek, hogy további együttműködésekben gondolkodjanak.

 Az egyik kulcskérdés tehát a technika folyamatos modernizálása, akár erőnkön felül  ̶  ez meglátásunk szerint mindig megalapozza a jövőt. Emellett nagyon fontos a humán oldal fejlesztése és a dolgozókkal való törődés. Ma is azon dolgozunk, hogy megmaradjon a kezdeteket jellemző kisvállalati légkör, hogy munkatársaink szeressenek nálunk dolgozni. Sokat teszünk az ágazatunkat sújtó, a rendszerváltás óta folyamatos problémát jelentő munkaerő-hiány csökkentésére. Mindig az volt cégünk fejlődésének gátja, hogy nem állt rendelkezésre megfelelő számban szakképzett munkaerő. A duális képzés, a szakmunkás-képzés átalakítása lehetőséget jelent a változásra, a célunk pedig az, hogy már az általános iskolában megismertessük a gyerekeket a gépiparban rejlő munkavállalási lehetőségekkel, hogy ne külföldön, hanem itthon találjanak maguknak megfelelő szintű állást és megélhetést.