Üdvözöljük a

Tanuljunk saját magunktól! | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Tanuljunk saját magunktól!

Szerző: Kis Tünde | 2017. június 14.

Minden vállalkozásnak érdemes időről időre különböző aspektusból rátekinteni saját tevékenységére, mert ezáltal olyan felismerésekhez juthat, amelyek akár új irányba is terelhetik. Többek között ezt a következtetést is levonhatták a kamara Marketing, Üzletasszony és Humán Klubjának tagjai, akik közös összejövetelen hallhattak előadást a kamarai Omnibusz kutatásról, valamint az insight kutatásról és „bányászatról" június 13-án a Laterum Hotelben.

Míg a nagyvállalatok, óriáscégek jelentős összegeket költenek fogyasztói kutatásokra, amelyekből komoly piaci előnyre tesznek szert, addig a kis- és középvállalkozások nem engedhetik meg maguknak ugyanezt. Hogy a kkv-k is helyzetbe kerülhessenek, a piac- és közvélemény-kutatással foglalkozó Szocio-Gráf Kft. a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamarával együtt elindítja közös omnibusz kutatását, amelyhez a kamarai tagvállalatok is csatlakozhatnak. Csanaky András ügyvezető a korábbi, egyetemi kutatásoknál használt modellhez hasonló kezdeményezésről elmondta: egy-egy kérdőíves kutatás keretében több témát érintően is meg lehet kérdezni a fogyasztókat fogyasztói szokásaikról, és ha több cég finanszírozza a kutatást, annak díja is eloszlik a megrendelők között. A kérdőívek tematikájához illeszkedve a mintaméret és a célcsoportok is rugalmasan alakíthatók, személyes és telefonos kérdezéses adatgyűjtést, és nagymintás kutatást is meg lehet oldani az omnibusz keretében. 

 Ma a megbízók insightot szeretnének kutatni – állította előadásában a PTE Közgazdaságtudományi Karának két adjunktusa, dr. Szűcs Krisztián és dr. Nagy Ákos, akik számos gyakorlati példával, kutatási eredménnyel támasztották alá az insight jelentőségét. Az insight kutatás célja nem más, mint feltárni azokat a fogyasztási szituációkat, élményeket, amelyekkel kiemelhető az adott márka ajánlata annak versenykörnyezetéből. Az egyes márkáknak nehéz kitűnniük, valamivel megkülönböztetni magukat a többitől, ezért olyan eddig nem használt, pozícionálásra alkalmas ötleteket vetnek be, amelyekről biztosan megjegyzik a fogyasztók a terméket. Mindenki ismeri a vízben feloldódó wc-papír gurigát, ez is ilyen fogyasztási szituációra építi a termék jellemzését.

 Rengeteg digitális nyomot hagyunk magunk után, ez is segít feltérképezni a kutatóknak a fogyasztói szokásokat – mondták az egyetemi oktatók. Mind a social media felületeken, mind a keresők használatával rengeteg olyan információhoz juttatjuk a szokásainkat kutatókat, amelyeket felhasználva új termékeket tervezhetnek vagy felépíthetik a marketingkampányokat. Ezért a jövőben hangsúlyos szerepe lesz az adatbányászatnak. Az előadók számos ingyenesen elérhető weboldalt, statisztikai alkalmazást, szoftvert mutattak a klubok tagjainak, amelyekkel akár saját internetes aktivitásaikat is értékelhetik. Ezek alkalmazásával ráláthatnak arra, hogy milyen a fogadtatása a közösségi felületeken az egyes napokon, napszakokban posztolt bejegyzéseiknek, melyik témára fogékonyak a követők, rajongók, tehát mikor és mit érdemes posztolni. Ezekből a vállalkozások maguk is rengeteg információhoz juthatnak saját tevékenységeikről, amelyeket elemezve, esetleg egy kutatással kiegészítve pedig akár versenyelőnyt is eredményezhet a piacon.