Borkultúra – Interjú Győrffy Zoltánnal

Szerző: Erdős-Pohli Krisztina | 2014. augusztus 1.
Cimkék: borászat

A kamara szeptember 16-17-én kötetlen hangulatú képzést szervez a borokról és az üzlet élettel való kapcsolatáról. Elöljáróban interjút készítettünk a kurzust tartó szakemberrel.

Mit jelent Ön szerint a borkultúra kifejezés?

 

A magyar és egyetemes kultúra része a borral kapcsolatos tudás is. Hagyományaink, szokásaink fűződnek hozzá, vallási szempontból is van jelentősége, a bor sokkal több, mint egyszerűen alkohol. Ehhez persze a kulturált borfogyasztás fogalmát is társítani kell, hiszen a bor egy-egy alkalmat vagy étkezést tud szebbé, kedvesebbé, harmonikusabbá tenni, de csak akkor, ha mértéket tudunk tartani a fogyasztásában.

 

Hogyan változott a borkultúra Magyarországon az elmúlt években?

 

Szerencsére a kilencvenes évektől kezdve egyre több jó borral találkozhatott a bor iránt érdeklődő közönség és ez azt is magával hozta, hogy informáltabb, nyitottabb ma a befogadó közeg. De azt is tapasztaljuk, hogy sokak szemében ez még mindig a véglet, vagy csak alkoholos italnak tekintik, vagy sznobságnak, úri huncutságnak. Holott egy folyamatos borkulturális közegben, mint ugye a sokszor emlegetett francia, már gyerekkortól kezdve tanulják, hogy nyújthat többet egy étkezés egy megfelelő borral, mint csupán táplálékbevitelt. Meg kell tanulni a borok szerepét, ahogy a gasztronómiát is sokkal jobban kellene ismernünk, hogy ne a leegyszerűsítésekben, gyorsaságban, mennyiségben értékeljük az éttermeket, hanem sokkal inkább az ízekben, stílusban, élményben.

 

Mi a bor és az üzleti megbeszélések kapcsolata? Lehet bor mellett üzletet kötni? Sokak szerint egy üzleti tárgyalás alatt nem illik alkoholt fogyasztatni.

 

Az üzleti tárgyalás alatt valóban nem célszerű alkoholt fogyasztani, de az üzletek leggyakrabban nem a tárgyalóasztal mellett, hanem terített asztal mellett dőlnek el. A kultúra más a nyugati országokban, más a délieknél, de az mindig igaz, hogy egy tényekre szorítkozó tárgyalást követően, néhány pohár borral megnyitva a lazább ismerkedési csatornákat is, talán jobb kapcsolatokat tudunk kiépíteni, ami üzletileg is kamatoztatható. De az sem mindegy, hogy ajándékba kinek milyen bort viszünk, vagy hogy egy üzleti vacsora alatt tudunk-e megfelelő bort rendelni, bort választani, akár itthon, akár külföldön.

 

Mit kínál a szeptemberi borkultúra képzés a résztvevők számára?

 

Ez a képzés elsősorban üzletembereknek szól, alapfogalmakat ismerünk meg, a kóstolásról, a borvidékekről, a szőlőfajtákról, a borstílusokról. Az étel-ital kapcsolatára helyezünk hangsúlyt és a bor illemtanára, olyan tudáscsomagot állítottunk össze, amely könnyen elsajátítható és sokszor hasznosítható, akár pincelátogatáskor, akár étterembe, akár csak egy szimpla borvásárláskor.

 

Amennyiben szívesen részt venne a szeptemberi képzésen, a részletekről az alábbi linken tájékozódhat:

Borkultúra

Kapcsolódó anyagok: