Üdvözöljük a

InnoKenn diagnózis - első eredmények a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúránál | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

InnoKenn diagnózis - első eredmények a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúránál

Szerző: Nagy Eszter és Császár Gergely | 2014. július 14.

„A Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft. (POM) többségi tulajdonosa, Budavári Attila 12 éves volt, amikor elhatározta, hogy orgonaépítő lesz. Dédapja, ükapja is orgonaépítéssel foglalkozott Angster József híres pécsi műhelyében, és rajtuk kívül még 5 felmenője is.” - honlapjukon így kezdődnek a neves céget bemutató sorok.

Tanulás, küzdelem, áldozatok, hit, kezdeti sikerek, mérföldkövek… egy nagy ugrás az időben, és máris a ma már több mint 40 főt foglalkoztató, Európa-szerte elismert vállalkozásnál vagyunk, ahol Dobay Balázs ügyvezetői tanácsadó fogad bennünket.

Az ok: a Magyarországon új, de Németországban már több ezerszer bevetett, az innovációs képesség felmérésre használt InnoKenn módszert teszteljük, elsőként a Pécsi Orgonaépítő Manufaktúránál.

 

A kamara meg akarja tudni, hogy a vállalkozások hogyan értékelik a módszert:

Jó véleménnyel vannak róla? Hasznos-e vagy sem?

 

A Pécsi Orgonaépítő Manufaktúra Kft. nevében Dobay Balázs nyilatkozott.

 

Milyen végzettségű emberek dolgoznak a vállalkozásnál? Milyen kompetenciák szükségesek a munkavégzéshez?

A kollégák orgonaépítők, asztalosok, speciális fémmegmunkálással foglalkozó munkavállalók, többen szakmájuk mesterei. Ebből fakadóan és a speciális területre, valamint feladatokra tekintettel a cégnél történő továbbképzés is egyedileg valósul meg. Az innovatív jelleg miatt a nívót a cég határozza meg.

 

Milyen a vállalkozás piaci helyzete?

A cég - bár KKV méretű - Magyarországon messze a legnagyobb ebben a szakmában, de Európában is nagynak számít. Jelenleg stabil megrendelés-állománnyal bír, ez köszönhető annak is, hogy Európában is bezárta kapuit több rivális. Kevés templom és koncertterem épül, a történelmi egyházak forráshiánnyal küzdenek, ezért új orgonaépítésre nagyon szűk piacon van kereslet, azonban eddig ez folyamatosan találkozni tudott a cég kínálatával. A felújításra váró orgonákra is kevés ebből az okból kifolyólag a forrás, viszont az orgonaalkatrészek iránt nagy a nemzetközi kereslet, olyannyira, hogy az ilyen típusú megrendelések teljesítése egyre nagyobb kihívás a cégnek. A dinamikusan változó piaci igények miatt a működés folyamatos és rugalmas átstrukturálására van szükség. Tekintettel arra, hogy orgonaépítés terén nagyon széles palettán dolgozunk jelenleg is, új irányokba való elmozdulásra kicsi az esély, a legtöbb igényt jelenleg is ki tudjuk elégíteni. Amivel küzdünk, az a folyamatos időhiány, hiszen a cég kapacitásai a legtöbb területen, a jelenlegi állapot és várható munkák fényében majdnem 2015. végéig le vannak kötve. Az innovációt jelenleg nálunk leginkább a hatékonyság növelése jelenti üzemszervezési, gyártási eljárási és termékfejlesztési kérdések tekintetében is.

 

Van-e, és ha igen, mekkora a fluktuáció?

Nagyon kicsi a fluktuáció, ezen a speciális területen ritka a munkatársak távozása. A cég elkötelezettje a szakképzésnek, folyamatosan biztosítja azt asztalos és orgonaépítő tanulók részére.

 

Miért végezték el az InnoKenn vizsgálatot? Mire számítottak, mi lesz az eredmény - illetve, mit vártak a módszertől?

A piaci elmozdulás okán a cég átszervezése adja a logikus feladatot: meg kell tudni állapítani és ki kell tudni mutatni, hogy hol lehet javítani. A cég életét befolyásoló döntéseket alá kell támasztani. A dinamizálás folyamatában elengedhetetlen lépés a képességek és erőforrások feltárása.

 

Milyen eredményt hozott az első vizsgálat? Volt-e meglepetés, feltárt-e olyan területeket a módszer, ahol beavatkozásra volna szükség? Ha igen, megvannak-e az eszközök?

Az eredmények közel voltak az intuitív és mérésekkel alátámasztott elképzeléseinkhez. Ennek ellenére volt olyan terület, ahol a nagyságrend meglepő volt valamelyik irányban. Természetesen több területen be kell avatkozni, hiszen ezért is vettünk részt a felmérésben. Állnak rendelkezésre ötletek és eszközök, de néhány területen még az ötletelési fázisban vagyunk.

 

Célszerű bizonyos idő (fél-1 év) elteltével újra elvégezni a vizsgálatot. Önök tervezik-e, ha igen, mikorra?

Igen tervezzük. Hozzákötnénk ezt az elindított változásokhoz, és azok várható hatásához.

 

Ajánlja-e más vállalkozásnál való kipróbálásra is az InnoKenn módszert?

Mindenképpen. Megítélésem szerint igen nagy segítség a problémás területek beazonosításában. Erősnek érzem azt a vonatkozását is, hogy arra is választ kapunk, hogyan látják a munkatársak belülről a céget. Ez már túlmutat az innováción, és megmutathat belső kommunikációs problémákat is.

 

 

Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

Az InnoWeit projekt partnere