Üdvözöljük a

Külföldi befektető Baranyában? Második rész. | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Külföldi befektető Baranyában? Második rész.

Szerző: Rabb Szabolcs | 2016. április 18.

Mi lehet a vállalkozások célja a nemzetközi piacokon? Mi lehet a megye, egy térség érdeke? Majdnem azonos. Csak amíg a cégek munkaerőhiánnyal küzdenek, nehezebben támogatják nagy ipari cég letelepítését, hiszen féltik a meglévő munkavállalóikat, a kollégák elcsábítását (a munkaerő számára a kínálati verseny persze hasznos, főleg ha az munkakörülmények és bér ágon is növekedést, fejlesztést eredményeznek).

Térjünk a tárgyra! Külföldi befektető vonzása, külföldi piacok megnyerése.

 

Lehetséges? Igen!

Nehéz? Igen!

Sok munkával jár? Igen!

Ha sikerül, akkor gyümölcsöző? Igen!

 

Nézzük meg a fontosabb részelemeket.

Szükséges nemzetközi piacra érett termék és/vagy szolgáltatás? Igen! Ha úgy érezzük, hogy van akkor érdemes letesztelnünk a nemzetközi piaci érettségét, ha nincs fejlesztenünk szükséges. Teszteléshez a legegyesszerűbb egy Enterprise Europe Network (EEN) üzleti profil elkészítése a kamarai kollégák segítségével.

A profil megírása már önmagában nagy feladat, mert igen aprólékosan meg kell tudnunk fogalmazni, hogy kik vagyunk, mi a termékünk és milyen partnert keresünk, mi legyen a szerepe.

A feltöltött üzleti profil eljut 60 országba, ahol tanácsadók közvetítik ki azt releváns cégek számára. Érkeznek + visszajelzések? Akkor nagy esély van ara, hogy tényleges piaci érdeklődést tudunk felkelteni. Nem érkezik visszajelzés? Akkor termék és/vagy szolgáltatásfejlesztés is indítható.

Van elképzelésünk arról, hogy mi lesz a célországunk, de nem igazán ismerjük azt a piacot? Menjünk oda, és nézzük meg. Találkozzunk szakemberekkel és beszélgessünk velük a termékünkről. Nincs jobb válasz, mint egy kérdés. Abból rengeteget tanulunk, hogy milyen kérdéseket tesznek fel a piacon. Ennek legköltséghatékonyabb módja, ha részt veszünk erre a célra szervezett és részben támogatott nemzetközi üzletember találkozókon:

Nincs tudásunk a piaci trendekről? Nem feltétlenül a ma oly népszerű ICT szektorban kívánunk sikereket elérni (mindenki szoftvert – alkalmazást – ICT megoldást fejleszt)? Akkor elemezzük a trendeket. Íme a legnépszerűbb trendek nemzetközi folyamatai:

Minden összeállt? Készek vagyunk terméket fejleszteni? Nincs forrásunk? Hazai EU pályázat és/vagy kockázati tőke bevonása is elérhető:

Eltelt körülbelül 1-1,5 év, indulhat a pályázati forrásból megvalósult termék piaci bevezetése, vagy kockázati tőke bevonással a piaci terjeszkedés.

Támogatás is van!

A siker alapfeltételei még nem fontossági sorrendben:

  • Vízió és a siker őszinte akarása.
  • Nyelvtudás! https://www.youtube.com/watch?v=seLMqraBUrM.
  • Partnerség – egyedül kevesen képesek mindent elintézni, menedzselni.
  • Külföldi partner, „ügynök” vagy más megoldás a helyismeretre.
  • Piaci tesztelés – nemzetközi vásárokon, vagy akár külföldi boltokban a létező összes elérhető információ megszerzése. Hogyan?
    „Atom tengeralattjáró hajócsavar lapát bolt Nyugatisztánban. Megjelenik a magyar termék tulajdonosa és teszteli a terméket. Célja a saját termék és értékesítési lehetőség feltérképezése.
    Nyugatisztáni nyelven zajlik a társalgás.
    • Jó napot!
    • Jó napot!
    • Nagyon szépek ezek a lapátok!
    • Köszönjük, segíthetünk valamiben?
  • Potenciális kérdések: milyen anyagból van, mekkora legnagyobb, és a legkisebb? Hol gyártják? Katalógus? Weben is? Összeszerelve? Csomagolva? kedvezmény? Exportálnak is? Mennyi idő a szállítás?”
    Ha mindenre választ kaptunk, akkor látjuk, hogy Nyugisztánban az adott termékkel milyen piaci résbe törhetünk be! Mert a miénk: erősebb, nagyobb, kisebb, on-line is, csomagolva lapra szerelve, gyorsabban…. stb.
    Versenyelőnyöket gyűjtünk, és azokat fejlesztjük!

Mi történik akkor, ha külföldi partner a hazai gyárunkban óhajt kapacitást „vásárolni”, partnerséget kíván termékgyártásra. Készüljünk fel, hogy a partner szakértői ide utaznak és megnézik a céget.

 

Pár apróságot javaslunk ebben az esetben:

  • Segítsük az utazást egy korrekt gyakorlati tudnivalók levéllel – külföldi partner anyanyelvén, de legalább angolul.
  • Legyen egy apróság a szálloda recepción érkezéskor.
  • A gyárlátogatás során, ha autóval érkeznek, legyen kijelölt parkolóhely, fogadja a szakértőket valaki már az épület előtt.
  • A gyár legyen tiszta, a dolgozók legyenek a látogatásra felkészítve.
  • Legyen tolmácsunk, ha nem beszéljük a nyelvet.
  • Álljon rendelkezésre idegen nyelvű cégkatalógus, természetesen 3-4 nyelvű web oldal!
  • A termékek legyen rendezve, bemutatásra előkészítve.
  • Legyen ISO……… minősítésünk vagy más releváns szabványos minősítés.
  • Legyen referencialistánk.
  • Vigyük el őket vacsorázni (majdnem minden fehér asztalnál dől el?.....).
  • Legyen utókövetés, a látogatást követően email, telefon.

Folytatjuk praktikus információkkal, az Enterprise Europe Network részletes szakmai bemutatásával.