Üdvözöljük a

Vállalkozói tehetség- és kompetenciavizsgálat pécsi diákoknál | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Vállalkozói tehetség- és kompetenciavizsgálat pécsi diákoknál

Szerző: Rozs Eszter | 2015. december 18.

December 2. és 4. között 30 középiskolás diák vett részt a kamara szervezésében vállalkozói tehetség- és kompetenciavizsgálaton, az Enterprise+ projekt keretében. A résztvevő fiatalok a PSzC Radnóti Miklós Közgazdasági Szakközépiskola és a Szent Mór Gimnázium diákjai voltak.

A kamara részvételével zajló projekt célja, hogy fiatal 15 és 25 közötti fiatalokat készítsen fel a vállalkozói létre, a gazdasági, pénzügyi, szervezeti kérdéseket fókuszba hozva, a vállalkozói lét buktatóit bemutatva. Az iskolák, képző intézmények olyan eszközt kapnak a projekt keretében a kezükbe, amellyel diákjaikat, hallgatóikat segíthetik a sikeres foglalkoztatás, vagy vállalkozói lét felé vezető úton.

 

 

 

A december 2. és 4. között alkalmazott módszertant német szakemberek dolgozták ki és a „Losleger” – magyarul „Induló” - névre hallgat. A több napos program során a fiatalok 6 fős csoportokban dolgozva járják végig az üzleti ötlet kitalálásától az elevator pitch-ig vezető utat. A feladatok megoldása során ún. tehetségkutatók figyelik őket, és értékelik viselkedésüket és tudásukat, szigorú, standardizált szempontok alapján. A program végén minden fiatal személyes visszajelzést kap eredményeiről. A módszer a fiatalok erősségeire koncentrál.

A visszajelzéseket, fejlesztési javaslatokat a fiatalok többsége örömmel fogadta. A három napos program végén a diákok gyakorló vállalkozókkal is beszélgettek, majd ellátogattak a szakközépiskola által szervezett szakmai vásárra.

A projekt sikerének kulcsa egyértelműen a vállalkozói szféra bevonása, hiszen az elmélet mellett a gyakorlatnak is fontos szerepe van egy sikeres vállalkozás működésében. Ezért a kamara rendhagyó szerepet szán az iskolai oktatók mellett a megyei vállalkozóknak is, akiknek gyakorlati tudása és tapasztalatai segíthetik a jövő vállalkozói generációjának kiépülését.

 

Dr. Kállai Sándor a kamara Ipari Tagozatának elnöke, a Rokána Kft. vezetője. Több cég élén állt már, sikeres nemzetközi üzletek lebonyolítója. Keresztszülőként egyengeti az "Önindító" projektben résztvevők útját.

 

PBKIK: A Radnóti Miklós Szakközépiskolában 2,5 napos programon vett részt az elmúlt héten. Ez - főleg egy üzletember számára - nagy idő. Miért vállalta mégis a feladatot?

Dr. Kállai Sándor: Megtiszteltetés számomra, hogy részt vehetek a jövő nemzedék vállalkozóinak kompetencia vizsgálatában. Szerencsére eljutottam már odáig, hogy az időmet magam oszthatom be, nem vagyok a vállalkozás rabja. Az olyan programokon pedig mindig szívesen részt veszek, amiben örömömet lelem.

 

PBKIK: Ebben a programban a megfigyelői-tehetségkutatói szerep látszólag tétlenségre kárhoztatja az embert. A 3. napon azonban mégiscsak meg kell nyilatkozni, és három fiatalt is el kell látni útravalóval a megfigyelések alapján. Hogy érezte, figyeltek a szavára, életbölcsességére?

Dr. K. S.: Jó volt látni, hogy ez a korosztály milyen felszabadultan, őszintén, fesztelenül nyilvánul meg.  Minden megmérettetés jó alkalom az önvizsgálatra is. Mi természetesen a diákok erősségeire összpontosítottunk, de felhívtuk a figyelmüket a fejlesztendő területekre is.

A személyes értékelés során olyan tanácsokat is adtam, amik vállalkozóként és munkavállalóként egyaránt fontosak lesznek számukra (pl.: önbecsülés, helyes önértékelés, a célok szerepe és fontossága, stb.)

 

PBKIK: A fiatalok értékelését egy német precizitású szempontrendszer és egy hozzá kapcsolódó szöveges értékelés is segítette. A leírtak azt éreztették, hogy a német fiatalok tudása bővebb lehet a vállalkozói ismeretek terén. Ön mit gondol, mi lehet a fő különbség?

Dr. K. S.: A fő különbség az eltérő társadalmi rendszerből adódik. A szocializmusban nevelkedett szülők gyermekei - kevés kivételtől eltekintve - nem szerezhettek vállalkozási tapasztalatokat. Ennek ellenére a lemaradásunkat nem mondanám jelentősnek, mert a felmérésben résztvevő gyerekek kreatívak voltak, jól teljesítettek. Ugyanakkor most is tapasztalható volt az oktatási rendszer hiányossága, ami a vállalkozási ismeretek oktatása terén mutatkozik. Azt szoktam mondani, hogy targoncát vezetni csak megfelelő szakismeret birtokában lehet, de egy céget bárki irányíthat.

 

Opauszki László a kamara Kisvállalkozási Bizottság könyvelő-adótanácsadói szekciójának vezetője. Díjmentes tanácsadói, oktatói munkájával számos esetben segítette már a kamarai üzleti közösséget. A P-Kontó Kft. ügyvezetője.

 

PBKIK: A kevéssé aktív tinédzserektől a tudással rendelkező, kreatív diákokig terjedt az értékeltek skálája. Munkája során Ön sok embernek ad tanácsot - bizonyára akad köztük olyan is, akiről elsőre azt hihetné az ember, hogy nem vállalkozónak teremtette az ég, mégis boldogul, esetleg még sikeres is. Ön szerint több jól menő vállalkozás lenne Magyarországon, ha több középiskolában oktatnák a vállalkozói ismereteket? Mi lenne a legcélszerűbb?

 

Opauszki László: Sajnálatos módon a gazdasági "tudatlanság" a teljes társadalomra jellemző. Erről nem a polgárok tehetnek. Ez a 90 előtti politikai rendszer, és a 90 utáni oktatási rendszer sajátossága illetve hiányossága. Alapvető fogalmakkal nincsenek tisztában, mint pl. hitel, adósság, adó, melyeket a középfokú oktatás során meg kellene tanítani.

Ez adhatna némi alapot a vállalkozóvá válok számára, hogy mélyítsék tudásukat. Meglátásom szerint a buktatók számát lehet csökkenteni, ha valaki rendelkezik gazdasági ismeretekkel. Pl. mire figyeljek, hogy hitelképes legyen a vállalkozásom. Ha kapok hitel, igen sikeresebb lehetek, hiszen tudok növekedni, fejleszteni.

A program van két kiemelendő jellemzője. Az egyik, hogy szigorú szakmai alapokon nyugszik és objektív módon mér, de a diákok számára érdekes,  játékos. A másik, hogy külsős, tapasztalt emberektől kaphatnak segítséget és visszajelzést. Nincsenek sztereotípiák és életszagúbb Magyarul nem a szaktanár mondja meg, hogy a tankönyv 74. oldalán leírtak szerint készítsd a versenyelemzést.

 

PBKIK: A diákok nagy örömmel fogadták a tanácsait, sőt, az ötből az egyik csapat még "repetát" is kért. Mi lehet ennek az oka?

Opauszki László: Egyrészt jó a program, tényleg a diákokra van kalibrálva. Másrészt nyitottak és befogadóak voltak a diákok. Érezték, hogy tanulhatnak belőle és éltek is a lehetőségekkel. Harmadrészt mi is nagyon élveztük, örömmel segítettünk nekik, ezért feloldódtak a gátlások, kialakult az egészséges interakció.

 

PBKIK: A diákcsapatok közül a Szent Mórból érkezettek nyerték a prezentációs versenyt, melyet egymás között, szavazással döntöttek el. Mit csináltak jobban, mint a többiek? Ennyit számít néhány jól elhelyezett, "ütős" mondat? A nagybetűs "ÉLET"-ben is ekkora a jelentősége?

Opauszki László: Határozottan igen. Ebben a feladatban a figyelmet kellett felkelteni és megtartani az érdeklődést. Ez csak jó ötletekkel és kreatív hozzáállással megy. Itt nem a szakmai tudás számított. Természetesen a továbblépéshez már kell szakmai tudás. Kicsit beleszagolhattak a gyerekek a csapatmunkába és érzékelhették a feladatmegosztás jelentőségét. A nagy dumás álljon ki, mert nem izgul, az ügyes kezű csinálja a tablót, stb.

 

Az Enterprise+ projekt finanszírozása az Európai Bizottság támogatásával valósul meg. Jelen közlemény tartalmáért kizárólag a szerző tartozik felelősséggel; a Bizottság nem áll jót a benne foglaltak felhasználásáért.

 

Az Indító – a vállalkozói tehetség profilvizsgálata projekt a hamburgi Joachim Herz alapítvány anyagi támogatásával valósult meg.