Üdvözöljük a

Felelősségre és önzetlenségre nevel a közösségi szolgálat | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Felelősségre és önzetlenségre nevel a közösségi szolgálat

Szerző: Pfiszter Melinda | 2014. április 28.

2016-ban az érettségi bizonyítvány kiadásának már feltétele lesz legalább 50 óra közösségi munka, iskolai közösségi szolgálat elvégzése és ennek igazolása.

2014-ben a legtöbb iskolában már javában zajlik a munka. A fiataloknak ez többnyire nincs is ellenére, bár sokan arra panaszkodnak, hogy időt vesz el a tanulástól, és akadnak olyanok is, akik nem teljesen értik, mit kellene megtanulniuk mindebből. A szakemberek szerint nagyrészt az intézmények hozzáállásán múlik a siker.

 

A szakképzésben résztvevő cégek tapasztalata is az, hogy a diákok önismerete és felelősségtudata igen alacsony, ez nehézségeket okoz a gyakorlati képzésben is. A közösségi munka ebben is segítheti a fiatalokat.

 

Az új, a közösségi szolgálatra vonatkozó szabályozásokat is tartalmazó köznevelési törvény 2011 decemberében lépett hatályba, az azóta eltelt időben pedig az ország középiskoláinak legtöbbje már megszervezte a közösségi szolgálatot tanulói számára. Tették ezt a legtöbb helyen annak ellenére, hogy a törvény erre nem kötelezi az iskolákat – éppen ezért sok helyen az osztályfőnökök vagy éppen maguk a diákok kerestek olyan helyet, ahol örülnek a munkájuknak.



Ingyen munka vagy önzetlen segítség?

A diákok többsége jó ötletnek tartja magát az iskolai közösségi szolgálatot, elmondásuk szerint például azért, mert megtanítja őket a munka értékére, és így segíthetnek másokon. A diákok többsége úgy véli, hogy az 50 óra nem kifejezetten sok, azonban a 11. és a 12. osztályban már kevés idő jut rá a tanulmányok mellett.

Arra a kérdésre, hogy mi is valójában a célja a közösségi szolgálatnak, általában a diákok kétféle választ adtak. Egy részük szerint a szolgálat célja csak annyi, hogy munkára fogják őket; a legtöbben ugyanakkor a jelek szerint felismerték, hogy milyen szándék húzódik meg az iskolai közösségi szolgálat koncepciója mögött, túlnyomó többségük ugyanis válaszában a felelősségre nevelést, a munka értékének megértését, mások önzetlen segítését hangsúlyozta.


A motiváló munka felelősségérzetre nevel.

A kutatások szerint az önkéntes munka lehetőséget ad többek között arra, hogy fejlessze a diákok önismereti képességeit, a tanuláshoz való viszonyukat is megváltoztathatja; összességében felelősségteljesebbé teheti személyiségüket. Így a közösségi szolgálat – kiemelten azoknál, akik a kötelező 50 órán felül maguktól is végeznek önkéntes munkát – együtt járhat az állampolgári elkötelezettség, a szociális érzékenység megerősödésével és a tanulmányi eredmények javulásával is.

Forrás:
Edupress