Üdvözöljük a

Mindent a fejnek, semmit a kéznek | Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara

honlapján!

-

Mindent a fejnek, semmit a kéznek

Szerző: Gáncs Katalin | 2015. április 7.

Túl sok a  megtanulandó lexikális anyag, kevés idő és lehetőség marad a készségfejlesztésre, a gyakorlatias tudásra. Ijesztően túlterheltek a magyar iskolások egy felmérés szerint.

A kereskedelmi és iparkamarák képviselői is évek óta jelzik, hogy a túlzott elmélet orientált képzés mellett kevés teret kap a kézügyesség fejlesztése, a praktikus tudás átadása a magyar oktatásban.  

Egy nemzetközi összehasonlítás szerint a magyar diákok jóval több időt töltenek házi feladat írásával, mint külföldi társaik többsége. A tanulók rendszeres kötelező feladatai akár heti 38-40 órára is rúghatnak. Sok iskolában az ebédeltetésre sincs elég idő, van, ahol a gyerekek délután fél négykor jutnak leghamarabb ételhez .

Átlagosan heti 6,2 órát töltenek házi feladatok írásával a 15 éves magyar diákok, ami jóval magasabb a 4,9 órás OECD-átlagnál – derül ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) felméréséből, amely szerint a 29 mért ország közül nálunk fordítják az ötödik legtöbb időt a leckére a gyerekek. A magyaroknál csak az olasz, ír, lengyel és spanyol diákok kapnak több házi feladatot, míg például a finn vagy a cseh gyerekek életéből mindössze három órát vesz el a leckeírás hetente.

„Nemcsak a házi feladatok mennyisége okozhat problémát a gyerekeknek, de a kötelező óraszámok is magasak a magyar köznevelésben” – mondta a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke. A győri Révai Miklós Gimnázium igazgatója szerint az új kerettantervek és a mindennapos testnevelés bevezetése által érintett évfolyamokon gyakran heti 36 órát tesznek ki a kötelező iskolai feladatok, sőt olykor ennél többet is. A pedagóguskar vezetése sok iskolából kap jelzéseket arról, hogy még az ebédeltetés is gondot okoz, mert a tanulóknak a tízperces szünetben kell letudniuk az étkezést, vagy éppen a sok tanóra miatt délután fél négynél előbb el se jutnak az ebédlőbe.

Néhány hete foglalkozott a témával Székely László, az alapvető jogok biztosa is, aki jelentésében kiemelte: fontosnak tartaná a tanulók leterheltségének átfogó vizsgálatát, figyelembe véve az ENSZ Gyermekjogi Egyezményét, amely előírja a pihenéshez, a szabadidő eltöltéséhez való jogokat.

Forrás: Eduline